- Merk: Exact-Train
- Referentie: 163966
- Productnummer: EX10056
-
Eerste kwartaal 2024
Omschrijving
Exact-train komt opnieuw uit met de Plan K rijtuigen in 2022.
De volgende verbeteringen zullen doorgevoerd worden:
- Compleet vernieuwde vouwbalg
- Trappen en handgrepen worden in metaal uitgevoerd
- De rijtuigen worden technisch gerenoveerd en voorbereid voor inbouw van interieurverlichting
Geschiedenis
Vanaf 1957 stelde de NS 30 1ste / 2de klas rijtuigen in dienst voor internationaal verkeer. Deze rijtuigen vervingen de vooroorlogse rijtuigen die hiervoor ingezet werden. Samen met de Plan N ligrijtuigen waren deze rijtuigen beeldbepalend in het internationale treinverkeer. De rijtuigen hebben de voor NS kenmerkende bolkop die ook bij de vooroorlogse rijtuigen, Plan C en plan D werden toegepast.
De plan K rijtuigen zijn in 1984 terzijde gesteld echter één rijtuig (Exact-train EX10059) heeft van 1984 tot 1993 nog dienst gedaan als begeleidingsrijtuig van de Koninklijke trein.
Enkele Plan K rijtuigen zijn bewaard gebleven bij diverse spoorwegmusea in Nederland.
Inzet van Plan K rijtuigen
De plan K rijtuigen reden door heel Europa.
Zij hadden een RIC toelating voor België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Joegoslavië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Tsjecho-Slowakije, Zweden en Zwitserland.
De Internationale treinen:
- Italia Rivièra Express (Amsterdam / Den Haag - Ventimiglia) via Duitsland en Zwitserland. (Via Gotthardpas of Simplonpas)
- Italië-Holland Express (Amsterdam - Rome)
- Joegoslavië Express (Den Haag - Athene / Istanboel) via Duitsland Oostenrijk en Joegoslavië.
- Austria Express (Hoek van Holland - Klagenfurt)
- Rheingold- / Lorely Express (Hoek van Holland – Basel SBB)
- Rhein Main (Amsterdam – Frankfurt)
Daarnaast reden ze vanuit Nederland naar onder andere Berlijn, Chur, Frankrijk, Genova , Graz, Grossenbrode Kai, Innsbruck, Interlaken, Keulen, Klagenfurt, Kopenhagen, Luxenburg, Milaan, München, Rijeka, Warschau, Wenen.
Na 1970 werden de plan K rijtuigen ook ingezet in de buurlandtrein Den Haag -Keulen en binnenlandse treinen. Ze deden zowel dienst achter diesel-, elektrische- en stoomlocomotieven.
Datasheet
Stroomsysteem: | Gelijkstroom (DC) |
Spooronderneming: | NS |
Noviteit: | 2022 |
Schaal: | H0 (1:87) |
Tijdperk: | IV (1970-1990) |
Uw beoordelingswaardering kan niet worden verzonden